söndag 17 mars 2013

Andra rundan i Sälen.

Ja det blev en andra runda i Sälen i år vilket bara betydde lycka.
Man känner sig ju alltid lite hemma på olika ställen. När vi var i Tandådalen / Hundfjället i Januari så kände jag mig delvis hemma där eftersom jag har jobbat där.
MEN Lindvallen där vi var nu. Det är ändå något speciellt med det. Om jag talar med mina kusiner, barndomskompisar och föräldrar tror jag det skulle säga och känna precis som jag.

Det fanns hur mycket som helst jag skulle kunna ha förklarat och visat för Frida om alla minnen som dök upp under tiden vi var där nu.

Jag och Frida bodde i en stuga i Högfjället. Helt okej stuga nära backen och spåret. Det går transportlift mellan Högfjället och Lindvallen vilket vi utnyttjade varje dag. Högfjället har inte så många backar så det blev åk i Lindvallen hela dagarna. Där får jag första minnet av en tidigare händelse i mitt liv. Det går lift till Lindvallen men när man ska tillbaka får man staka en del och det finns lift sista km. Det var 3km i mellan läste vi. Där hade jag inte stakat sen jag och min vän Viktor var där senast. Vi var då kanske 15 år eller något. Jag minns det så väl för vi har inte så stort tålamod varken jag eller han. Han blev däremot så arg över denna stakning så han slog den ena staven i en gran för han blev så arg och trött på att staka. Kommer ihåg att staven kröktes en del. Vi trodde väl aldrig att vi skulle åka där igen. Minns det som igår hehe nu i efterhand är det ändå ganska roligt. Visade också Frida vilka skogar vi var kungar i som vi trodde då. En skog provade vi faktiskt. Man fick lite samma kick som förr, det pirrar till lite extra i magen för att man utmanar sig själv och även bena för i dom suger det till direkt. Jag insåg väl att jag var i bättre form för det där för några år sedan. Fasen så feg man blivit..
Indianbyn, det heter inte så längre men där lärde jag mig att åka bräda när jag var yngre. Det visade jag också Frida. Den barnbacken går knappt nedför mindes jag och den hade fortfarande samma lutning ;).
Måste säga att det var riktigt kul att komma tillbaka dit.
Vi hade kalasväder hela tiden. Vissa stunder var det väl lite kallare men vad gör det? Jag tycker nästan det är lite gött när det biter till lite i kinderna och man får klä på sig den där extra tröjan för att kunna vara ute hela dagen. Man kommer hem senare, römosig om kinderna och man är helt slut. Den känslan är underbar. Men när solen är framme såhär i Mars, April då är det ju helt underbart att vara där. Man får då en ny vän så kallad svart på en kvart ;) ( Den gröna skogsburken ).
Jag har ju nu fått upp intresset för längden också. Vilket jag uppskattar in i det sista. Den känslan man har när man får åka nypistat i backen samma känsla fick jag när vi var ute tidigt i spåret. Helt nygjorda spår och det blev ett riktigt sånt där shshshs ljud under skidan. Svårt att förklara men jag hoppas ni förstår vad jag menar :).

Jag vill också prata lite om stugan. Stugan låg i Högfjällsbyarna. Vråken 7A för att vara exakt. Mycket mysig lite stuga. Kanske inte världens nyaste. Men det vill man inte ha när man är där heller. Till och med bastu hade vi.
MEN denna inredning i vissa stugor? Haha ärligt. Jag skulle kunna skänka några kronor för att alltingen ta bort grejerna helt eller köpa ngt annat. Ha gärna kvar charmen över stugan men grejer på väggarna eller prydnadssaker kanske ska bytas ut lite efter va det är för år. Se bilderna! :)

Det finns inget som slår fjällen på vintern i mina ögon. På sommaren slår kusten nog Sälen. Men om jag skulle få välja mellan en vinterresa eller utomlands hade jag lätt tagit vinterresan.
När jag ska åka hem från Thailand eller något liknande så känner man alltid att det ska bli skönt att komma hem. När jag ska åka hem från fjällen får jag alltid en klump i magen och smått ångest..
I LOVE IT.

Men nu är snart vintern över och vi ser fram emot våren:)





















Inredningen. Inte okej...







 /F


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar