tisdag 31 december 2013

Det träffade mig mitt i hjärtat.

Jag kollade på programmet, jag minns inte vad det heter med det är i alla fall när miljonärer klär ut sig och lever fattigt i en vecka och sedan ger pengar till utsatta. Kollade också på svenska hjältegalan när den var. Alla säger som medverkar hela tiden att det gäller att ALLA ska bli sedda även de som sitter på gatorna och tigger. Få ögonkontakt med dom och ge ett litet smile, bara de ger dom ngt. Dom blir sedda. Jag vet inte om jag är känslig men jag fällde några tårar till dessa program. Jag blir så rörd och påverkad på något sätt av det där. Det är samma när man har varit ute och rest tex nu när vi var ute och såg de fattiga ställen. Det är hemskt rent ut sagt. Då säger man till sig själv, tänkt va bra vi har det i Sverige. MEN så ser man dessa program på tvn. Det är inte alla som har det SÅ bra i Sverige. Då säger man istället till sig själv, shit va bra JAG har det. Det finns så mycket man inte vet om i sitt egna land. Egentligen behöver du inte åka utomlands för att se sånt här.
Jag blev verkligen tagen av det programmet jag såg precis.

Efter jag kom hem från Sydafrika och Indien kommer jag ihåg att jag sa att jag ville ha en fadderbarn och att man kunde skicka en slant till den personen varje månad. Jag tänker och säger så mycket men det blir aldrig av. Har fortfarande inte skaffat ett fadderbarn men någon gång vill jag göra det. Jag har kommit på ett nyårslöfte om man nu kan kalla de det. Det är att varje gång jag går förbi en person som tigger pengar tänker jag försöka få ögonkontakt, ge ett litet smile och ge en slant. Det handlar ju inte om många kronor. Sedan bor inte jag i en stad där det finns mycket sånt men man kommer ju alltid ngn gång till lite större städer där det finns mycket sådant. Det ska jag göra. Jag vet att folk säger att det hjälper inte att ge pengar dom går bara och köper knark eller sprit och fortsätter i samma stil. Men jag tror inte att alla gör så. Så det tänker jag göra.


Peace.
/F

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar